באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

הרשמו למועדון החברים!

הרשמו למועדון החברים של גנים ושושנים וקבלו 5% הנחה קבועה באתר!

להרשמה

מטבחי גינה: כל מה שצריך לדעת

מטבחי גינה: כל מה שצריך לדעת

מי אמר שרק מטבח סגור, הממוקם בתוך הבית, מתאים לבישול, להכנת ארוחות, ולאירוח החברים הטובים שלכם לשעה או שעתיים של הנאה קולינארית? אם יש לכם חצר, גינה או אפילו מרפסת פתוחה וגדולה, תוכלו להקים בה מטבח – שטח הכנת מזון נוסף וייחודי, אשר איננו בא במקום המטבח הקיים, אלא בנוסף לו, ולכן, הוא מגדיל את האפשרויות העומדות בפניכם. מטבחי גינה, מטבחי חצר, מטבחי חוץ – לא משנה כיצד יכנו אדריכלים ומעצבים את התוספות הללו, בשורה התחתונה, מדובר בתוספת שיכולה להגדיל את מרחבי המחיה והאירוח העומדים בפני המשתמשים בו באופן ניכר.

כיצד מתכננים מטבחי גינה? על מה צריך להקפיד?

למרות שעקרונות תכנון מטבח גינה דומים במידה רבה לעקרונות תכנון מטבח פנימי, כאשר מגיעים לשלב התכנון של המטבח החדש שלכם, ישנם מספר דברים חשובים שיש לזכור – ניצול אופטימלי של החלל העומד לרשותכם, מיקומו של מטבח הגינה, האביזרים והציוד להם תזדקקו כדי להשתמש במטבח כזה באופן הטוב ביותר, וכיצד הכל "מתחבר" יחדיו, ליצירת יחידה פונקציונלית, שתתפקד לאורך זמן.

ריכזנו עבורכם מספר טיפים, אשר יסייעו לכם ליהנות ממטבח גינה מושלם משלכם

מטבחי גינה מרחיבים את מרחב המחיה שלכם

אחד מהיתרונות הגדולים של מטבחי הגינה הוא שהם מגדילים את השטח העומד לרשותכם לצורך מחיה ואירוח. לכן, ניתן להפיק את המרב מהחלל הנוסף שהשגנו, על ידי תכנון הצללה משמש, מחסה מגשם או הגנה מהרוחות. בחודשי הקיץ החמים, מטבח מוצל, פירושו שהבישול והישיבה בו נעימים יותר מאשר במטבח חצר "חשוף". כדי לספק צל, תוכלו לשתול מספר עצים מסביב, או לשלב פרגולה / שמשיה / סוכך בעיצוב. באזור הישיבה, המרוחק מעט מאזור הכנת המזון, תוכלו להציב שימשיה, למתוח ציליה או להציב גזיבו, תלוי בגודל השטח שיש להפוך למוצל. אם אתם גרים באזורים קרים במיוחד (למשל, בצפון הארץ), יתכן שדווקא הקור יהווה בעיה עבורכם. אחת מהאפשרויות הפופולריות היא להציב גורם חימום במרכז שטח האירוח – לקנות או לבנות מדורת גן, תנור פיצה מלבנים, טבון או כל מקור חום אחר, אשר יכול לשמש מקור חום בזמן שהוא תורם וממלא את תפקידו בהכנת הארוחה. אופציה אחרת, המיועדת עבור כאלה שפחות אוהבים את ריח המזון המתבשל בעת שהם מתחממים, הוא שימוש בתנורי חימום מיוחדים (למשל, פטריות חימום הפועלות על גז).

מטבחי גינה צריכים להתאים בעיצובם למראה הכללי של הבית והאזור

נכון שמטבח גינה מהווה הרחבה של מרחב המגורים הפנימי שלכם, יחד עם זאת, הוא צריך להתאים לאופי ולצביון של החצר בה הוא נמצא ולאזור המקיף אותו. התחשבו בסגנון האזור החיצוני של ביתכם ובחר צבעים ומרקמים אשר מחמיאים לו או באותו הסגנון. כמו כן, חשבו על הנוף הכללי של האזור בו ממוקם הבית והתחשבו בכך בעת בחירת הצבעים והחומרים. למשל, באזור שופע צמחיה ניתן להשתמש בחומרים כבמבוק שיקנו אופי טרופי למטבח, בעוד שבאזורים מדבריים, צבעים כמו טורקיז או כתום, יבלטו על רקע החולות או ההרים הקירחים שבנוף.

 

תכננו היטב את מיקומו וצורתו של מטבח הגינה שלכם

תכנון מטבחי גינה נעשה בכובד ראש לא פחות ממטבחים פנימיים, אבל, בעוד שבמרבית המקרים, מטבח פנימי תחום על ידי קירות, חלונות ודלתות (ולכן, באופן טבעי, החלל מוגדר מעצמו), מטבחי גינה מציבים אתגר מבחינה זו. מצד אחד, לכאורה, יש לכם שטח בלתי מוגבל (כל החצר) – שהוא חלום של כל מעצב או אדריכל, מצד שני, יעילות היא שם המשחק, ומטבח גינה ששטח הכנת המזון שלו ישתרע על פני כל הגינה איננו (ולא יכול להיות) יעיל. לכן, צורת ר' (L) היא צורה נפוצה למטבח גינה ואורכו של מטבח כזה ינוע בין 2.40 מ' ל-3 מ', כששטח הכנת המזון (לא כולל הגריל והכיור) הוא מטר עד 1.20 מ'. החלטה נוספת בפריסת מטבח הגינה נוגעת למיקום הציוד ותכנון האזורים החמים והקרים. הימנעו מהצבת ציוד מקרר (מקרר, מקפיא וכד') ליד ציוד מחמם (גריל, תנור פיצה), מכיוון שגם כך, ימות הקיץ החמים והשהיה בחוץ גורמים לציוד המקרר לעבוד קשה, אין צורך לקצר את חייהם בהכבדה נוספת.

הכינו מראש רשימה של הציוד הדרוש לכם

שימו לב, היות ומדובר בציוד הנמצא בחוץ, יש להתחשב בכך בעת הקניה. אמנם, גם ציוד ומכשירים חשמליים המתאימים למטבח פנימי יכולים להתאים, אולם, מאחר והם אינם מיועדים לעבודה בתנאים חיצוניים, חייהם מתקצרים באופן ניכר כשהם ממוקמים במטבח חיצוני. אחרי שזה נאמר, נחזור לעיקר. ישנו מגוון רחב של מכשירים וציוד שאתם יכולים לשלב במטבח הגינה שלכם, לכן, עקרון הבחירה יהיה ההעדפה האישית שלכם, והציוד השימושי ביותר עבורכם. הנה כמה דוגמאות לציוד הפופולרי ביותר במטבחי גינה: בתחום ה"חם" ניתן למצוא מתקני גריל (הפועלים בעקרונות שונים, כמו גז, פחמים וכן הלאה), מעשנות, תנורי פיצה או טאבונים. בתחום ה"קר" ניתן למצוא מקררים ומקפיאים מובנים, קגרטורים (Kegerator) / מערכות לקירור ולמזיגת בירה מובנות ומכונות לייצור קרח.

בחרו בחוכמה את החומרים מהם עשוי מטבח הגינה

דיברנו קודם על העיצוב אשר צריך להשתלב בסביבה. כעת, נדבר על פן נוסף שלו, הפונקציונאליות.מטבח גינה הממוקם בחוץ צריך להיות כמו עמיד לפחות כמו המטבח שממוקם בתוך הבית, ואפילו יותר, מאחר והוא חשוף לפגעי מזג האוויר (שמש, גשם, סופות רוח, חפצים מתעופפים וכן הלאה). לכן, בעת תכנונו, יש לבחור חומרים עמידים דיים לעמוד בכל הסכנות הללו. צד נוסף לפונקציונליות הוא התחזוקה הנדרשת למטבח. שתי הדרישות הללו, מובילות, בד"כ, את מי שמתכנן לעצמו מטבח גינה, לבחור בנירוסטה כחומר המועדף, מאחר והיא עמידה וקשיחה, וגם במינימום התחזוקה הנדרשת (כי, בינינו? אנחנו מעדיפים לאכול, הרבה פחות שמחים לנקות אחרי האוכל) היא נראית נהדר לאורך שנים.