באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

הרשמו למועדון החברים!

הרשמו למועדון החברים של גנים ושושנים וקבלו 5% הנחה קבועה באתר!

להרשמה

המסתורין שמאחורי עץ הטיק הבורמזי

המסתורין שמאחורי עץ הטיק הבורמזי

עץ טיק בורמזי הוא העץ היוקרתי בעולם ומאחוריו הרבה אגדות, תככים ופוליטיקה. קיראו עוד על ריהוט גן יוקרתי זה בגנים ושושנים.

 

סיפורו של העץ הנחשק

בסיפונים של יאכטות יוקרתיות. במבני עץ יוקרתיים. באתרי נופש לאורך חופים. ובקיצור, עץ טיק בורמזי נמצא בכל מקום שבו עמידות גבוהה וגימור יוקרתי. מה הסוד שלו? רמות שמן גבוהות ומתח סיבי גבוה הופכים אותו לעמיד ביותר בפני תנאי מזג אוויר ושומרים על תכונותיו לאורך שנים.

 

 

אותן תכונות גם הופכות אותו לעמיד בפני תולעים, טרמיטים ושאר מזיקים. הסיבה שהטיק הבורמזי מוערך ומועדף בקרב יצרני ריהוט חוץ ובני יאכטות בכל העולם נובע מרמת הסיליקיה (בכימיה: צורן דו-חמצני) הגבוהה שבמיאנמר (לשעבר בורמה) לעומת עצי טיק מאינדונזיה ומקוסטה ריקה.

 

שיטת הגידול במטעים בארצות אחרות לא נהנית מהצל הטבעי של יערות הגשם כמו בבורמה. כתוצאה, הצמיחה מהירה מדי, העצים מגדלים ענפים אשר פוגעים בטקסטורה, זאת בהשוואה לסיבים הארוכים והרציפים (ללא "עיניים") בטיק הבורמזי). אותו מבנה הסיבי וצפוף יוצר מרקם אחיד והרמוני. גם הגוון החום-צהבהב עד ענברי של הטיק הבורמזי ידוע ביפה במיוחד.

 

 

כדאי לדעת כי ככל שהעץ בוגר יותר צבעו מתקבע בגוונים אלה והוא חסין מעיוותים טבעיים של עצים צעירים. בגילאים המבוגרים מחירו גם מאמיר לאזורים הגבוהים ביורת של מחיר העץ. ורק כדי שתדעו, כל מערכות הישיבה שלנו נבנו מעץ טיק בורמזי שגילו 100 שנים לכל הפחות!

 

הפוליטיקה שמאחורי הטיק הבורמזי

מיאנמר, שנשלטה עד 2010 על ידי חונטה צבאית ובדיקטטורה מוחלטת, פותחת בהדרגה את דלתה אל הסחר המערבי. הדבר משפיע גם על ענף העץ, אך בדרכים מפתיעות. אמנם הסחר בעץ במדינה הוסדר וגידולים ברי-קיימא פותחו, אך עדיין במדינה השחיתות פושה וההברחות לסין של טיק בורמזי נפוצות. סוחרי עץ מכובדים מספרים כי הסחר הלא חוקי כולל סצנות שכאילו נלקחו מסרטי ריגול ופשע בינלאומיים: הברחות דרך יערות סבוכים, העמסה על מסוקי תובלה רוסים שהושבתו מפעילות צבאית, מתן שוחד לפקידי ממשל ומוכסים, הברחה לאזורים בסין ושינוי מסמכים.

 

 

חשוב לציין כי החברות המובילות בעולם בכל מקרה היו מחויבות לסחר הוגן והיו כפופות לתקנות קיימות הנוגעות למקור חומרי הגלם שלהן כבר שנים רבות. אותן חברות מובילות באירופה פשוט נאלצו לספוג את התחרות העזה מצדם של יצרנים במזרח אשר עשו שימוש בחומרי גלם מוברחים.

 

זווית חדשה ומעניינת נפתחת במסעו של עץ הטיק הבורמזי אל המערב, הפעם ממשלת מיאנמר עצמה. דומה שמיאנמר לומדת מהר את רזי הקפיטליזם. בשנת 2014 הוציאה הממשלה תקנה לפיה ייצוא עץ טיק לא מעובד אסור. המשמעות היא שהממשלה לוקחת תחתיה גם את עיבודו של העץ ותעלה בכך את מחירו. בעוד היא עושה זאת, היא גם מערימה קשיים על הסוחרים הבינלאומיים להקים בשטחה מנסרות עצמאיות, על מנת שרמת הגימור הגבוהה, שנהוגה במנסרות מערביות, תישמר.

 

עיצוב-רהיטים-עץ 6

 

השנים הקרובות, כמו גם מאות השנים שעברו, ימשיכו להיות סוערות ומלאות במסתורין ומשחקי כוח בתחום סחר העץ העולמי.