באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה. למידע נוסף עיין בתנאי השימוש

אין מוצרים בעגלה

כבר רשומים? התחברו

הרשמו למועדון החברים!

הרשמו למועדון החברים של גנים ושושנים וקבלו 5% הנחה קבועה באתר!

להרשמה

הגינות הנסתרות: כך תעצבו גינה בסגנון יפני

הגינות הנסתרות: כך תעצבו גינה בסגנון יפני

כיאה למסורת לימודי האמנות היפנית, ניתן לתמונות לתאר את הקסם הטמון בגינה יפנית ובמקום לספר על הקסם והמשמעות הסימבולית, פשוט נתאר את האלמנטים ונוסיף כמה עצות מעשיות לעיצוב גינה יפנית.

 

ביפן נוהגים לומר כי למידת אמנות מסוימת היא "זיכרון דרך הגוף". הכוונה היא שיש לשחרר את היצירתיות מהסברים שכלתניים ולפנות מקום לתחושה האינטואיטיבית ולהעלות את מודעות לרגש שמעורר המקום. כך ניתן ללמוד באופן העמוק ביותר את רזי האמנות. ואכן, שהות בגן יפני היא חוויה נפשית הנובעת מחוויה אסתטית יוצאת דופן.

 

האלמנטים של גינה יפנית

במסורת היפנית הגינה היא מקום של מחשבה, רוגע והתבוננות. זהו מקום המגן על המבקר בו מטרדות היום יום ומאפשר לו להשיג שלווה. ביפן גנים הם מקומות מועדפים לתרגולי תנועה ומדיטציה ובעלי זיקה ישירה לטבע. כדאי לדעת כי גינה יפנית מקבצת תחתיה גינת חצר (Courtyard garden; ביפנית Tsuboniwa), גינת תה (Roli) וגינה יבשה (Karesansui).

 

 

 

הגדר שמפרידה בין עולמות: החציצה הסימבולית בין השלווה והפנימיות לבין הרעש החיצוני מקבלת ביטוי בגדר מובחנת המשמשת שער לגינה. רצוי שהגדר תהיה מחומר גלם טבעי (כמו רבים מהמרכיבים בעיצוב היפני) מבמבוק או משיח.

 

 

שביל הגישה שמאט את הקצב: שביל הגישה יהיה מעוקל ובנוי מאבנים נפרדות. מטרתו היא להאט את קצב ההליכה לגינה, להפנות את תשומת הלב לצעידה ולפנות בכך את הראש מטרדות היומיום ולחשוף את הגינה באיטיות. בעיצוב הגינות היפני נהוג לומר כי אין דבר שבגינה היפנית שלא ניתן לראות אותו, אך הדבר ייחשף אליך בעתו.

 

 

צמחייה שמסמלת את השינוי: אחת מתפיסות הזן היא שהגינה יחד עם הטבע משתנה לאורך עונות השנה. הדבר אומר שהצמחייה תורכב מעצים נשירים ושאינם נשירים, צמחייה המשנה את צבעה עם בוא הסתיו. צמיחת טחב על אבנים וסלעים גם היא רצויה כחלק מעושר גווני הירוק ומהיד הטבעית של הטבע שנראה כאילו היתה בגינה מאוז ומעולם. באופן כללי, הצמחייה בגינה יפנית מדודה והדיוק בבחירת הצמח עדיף על פני עושר כמותי.

 

 

עניין נוסף בבחירת הצמחייה היא צמחים מאביקים, אשר יוצרים בעיתם תנועה של פרפרים וציפורים בגן וממחישים את התחדשות והמשכיות הטבע.

 

מרחב אישי ופרטי: ברור שלא תיצרו בגינה שלכם פביליון לטקס תה או להתבודדות ממושכת. אבל יצירת אזור מרוחק ואולי מבודד עם כיסא נוח או ערסל ריחוף הוא רעיון מצוין לשקט ושלווה.

 

גנים יבשים: גנים יבשים הם גנים שהאלמנט העיקרי בהם הוא דומם. אלה גנים המשרים אווירת מהורהרת, רגועה ומאוד ממוקדת. שטחם העיקרי של הגנים כולל מסלעה מרכזית ואזורים חוליים המגורפים ליצירת צורות זורמות המדמות את אחד ממרכיבי הטבע.

 

 

עיצוב גינה יפנית הוא אומנות מוערכת בעולם ועשירה בסימבוליות ובמחוות לתרבות היפנית. אך כפי שפתחנו, ניתן ליהנות מאומנות בבית גם ללא להבין מה מסמל כל אלמנט בגינה, אלא פשוט לשלב אלמנטים ממנה כדי ליהנות מהשקט, השלווה, הדיוק והחיבור לטבע שמדברים אלינו באופן אינטואיטיבי.